Zarządzanie zmianą – jak przeprowadzić post Covidową transformację biznesową

Program Szkolenia

Czas trwania szkolenia – 2 dni (16 godzin): I, II moduł – 1 dzień, III moduł – 1 dzień

I moduł: Czy możemy uczyć się na błędach innych i tym samym czerpać inspirację od najlepszych?

Zarządzanie zmianą nie jest nowym zagadnieniem w biznesie. Na samym serwisie Amazon UK można znaleźć ponad 40,000 tysięcy pozycji książek dotyczących tego tematu. Według badań McKinsey & Company około 70% wszystkich zmian we wszystkich organizacjach kończy się niepowodzeniem, jednak ci, którym się to udaje szczycą się sukcesami, umiejętnościami adaptacji, rozwojem i wzrostem.

Analiza przypadków pozwala nie tylko na zrozumienie konsekwencji niepodważania status quo, ale również na istotę roli osób zarządzających w osiąganiu sukcesów w przejściu przez zmiany.

Elementy modułu:

  • analiza przypadków zmian zakończonych sukcesem na przykładzie firm i wynalazków;
  • analiza przypadków, w których opór przed zmianą zakończył się porażką;
  • analiza cech liderów przeprowadzających zmiany.

Celem modułu jest:

  • zrozumienie skutków nieadaptowania się do zmian oraz benefitów akceptacji i dostosowania do ciągłych zmian;
  • utrwalenie zdobytej wiedzy na praktycznych przykładach;
  • zainspirowanie do inicjowania i akceptacji zmian.

 

II moduł: Proces zmiany –  czyli co rzeczywiście oznacza transformacja w naszej organizacji?

Zmiana bez względu na zakres i tematykę jest wyzwaniem. Samo wymyślenie, zaplanowanie i wdrożenie zmiany wiąże się z wysiłkiem. Do tego zawsze dochodzi jeszcze aspekt ludzki. Zespoły trzeba przez zmianę przeprowadzić. Niewiele osób z własnej inicjatywy podejmuje nowe wyzwania, czy eksperymentuje ze swoją uporządkowaną rzeczywistością.

Celem modułu jest:

  • poznanie źródeł oporu przed zmianą;
  • praktyczne przećwiczenie, na czym polega zmiana i jak ja, jako manager na nią reaguję;
  • określenie, co jest potrzebne, aby zmianę przeprowadzić;
  • zdobycie wiedzy na temat etapów i dynamiki przebiegu zmiany.

Celem tej części szkolenia jest spowodowanie, że każdy zacznie lubić zmianę i zobaczy w niej proces, który można zaplanować, uwzględnić potrzeby swoje i innych, aby ostatecznie dojść do wyznaczonego miejsca. Zmiana bez względu na to, czego dotyczy, przebiega za każdym razem wg bardzo podobnego schematu. Większość osób, jest wobec zmian nastawiona niechętnie, co jest dodatkowym czynnikiem utrudniającym przeprowadzenie procesu z sukcesem.

Szkolenie będzie oparte na ćwiczeniu włączającym uczestników do stopniowego dokonywania zmian w swoim najbliższym otoczeniu. Poszczególne aspekty ćwiczenia będą omówione z uczestnikami i odniesione do elementów teoretycznych szkolenia.

Uczestnik szkolenia zrozumie, że niechęć do zmiany, którą odczuwa jest naturalna. Zrozumienie źródeł oporu pozwoli otworzyć się na przyjęcie kolejnych treści szkolenia. Stwierdzenie o naturalności oporu przed zmianą przestanie być teoretyczne. Każda osoba będzie mogła zobaczyć siebie w różnych sytuacjach i zastanowić się, dlaczego reaguje w określony sposób, co dzięki temu zyskuje a co traci. Czy decyzje, które podejmuje lub postawy, które przyjmuje to jej świadome decyzje czy odruchowe reakcje? Czy decyzję o pozostaniu na konkretnym etapie zmiany podejmuje posiadając pełną wiedzę o kontekście i skutkach zmiany czy też w oparciu o przekonania?

Ponieważ uczestnikami szkolenia są managerowie, którzy mają za zadanie przeprowadzać przez zmianę swoje zespoły, ale także samych siebie, podczas szkolenia zostanie przekazana wiedza na temat etapów, w jakich znajdzie się każdy zespół oraz pojedyncze osoby. Zostanie zaprezentowana krótka charakterystyka każdego etapu – co dzieje się z pracownikami, jakie mają nastawienie do zmiany, co potrzebują wzmocnić, jakie emocje wiążą się z poszczególnym etapem i w jaki sposób manager powinien odpowiedzieć na pojawiające się potrzeby. Podobnie jak zmiana przebiega wg określonego schematu, określona jest także dynamika zmiany w zespole. Managerowie zostaną zaznajomieni z wiedzą na temat dyfuzji innowacji (upowszechnienie zmiany).

 

III moduł: Zarządzanie zespołem – jak zmotywować i zaangażować zespół, aby przejść z nim z sukcesem przez proces zmiany.

Zmotywowany człowiek to taki, który widzi możliwości rozwoju, adekwatne do jego indywidualnych oczekiwań. Wówczas jest w stanie w pełni poświęcać swój czas i energię na realizację działań, a tym samym osiągać zamierzone cele. Skuteczny zespół tworzą właśnie zaangażowani ludzie. Zarządzając pracą innych, nie raz managerom przyjdzie się zmierzyć ze spadkiem motywacji własnej i osób, z którymi pracuje.

Nie jest tajemnicą, że zadowolenie pracowników bezpośrednio przekłada się na zadowolenie konsumentów. Osoby zaangażowane w wykonywane obowiązki osiągają lepsze wyniki i budują trwalsze relacje z klientami. Właśnie dlatego większość firm dużą wagę przywiązuje do przyciągania i zatrzymania talentów, a motywowanie zatrudnionych traktuje jako przemyślaną inwestycję w kapitał ludzki. Szkolenie wspiera managerów w zrozumieniu pracowników i wypracowaniu najlepszych sposobów zaangażowania pracowników. Praca na autorskiej koncepcji „Ja-Oni-My”.

Największym wyzwaniem w procesie zmiany jest wdrożenie w organizacji projektowego sposobu pracy, poprawa efektywności współpracy pomiędzy poszczególnymi zespołami oraz nakłonienie pracowników, by brali odpowiedzialność za realizowane zadania i silniej identyfikowali się z projektami organizacji. To wszystko nie uda się bez spełnienia dwóch poniższych warunków:

  • przedstawienie zmiany jako szansy na rozwój pracowników – przekonanie pracowników, że nowe projekty stanowią także dla nich szansę – stawianie przed zespołem wyzwań przekraczających utarte schematy funkcjonowania firmy wymaga wypracowania nowych umiejętności;
  • budowanie zaangażowania pracowników – to najtrudniejszy element procesu zmiany – wpływ na pracowników w taki sposób, aby byli zaangażowani w każdy etap zmiany, a przede wszystkim, aby umieli dostrzegać korzyści wynikające ze zmiany.

Elementy modułu:

  1. Motywacja i zaangażowanie – nabycie umiejętności efektywnego stosowania strategii wywierania wpływu i praca nad zmaksymalizowaniem ich skuteczności. Nabycie umiejętności zarządzania zaangażowaniem pracowników, uwalniania pełni ich potencjału i planowania ich rozwoju w strukturach organizacji.
  2. Komunikacja i relacje – różnice w osobowościach poszczególnych współpracowników i podwładnych. Nabycie umiejętności użycia praktycznych narzędzi, które pozwolą wykorzystać różnice interpersonalne do skuteczniejszego planowania działań zespołu.